AIDA – noua baza de date privind politele RCA

(declaratii preluate din interviul realizat de Xprimm.tv cu presedintele BAAR, dl. Madalin Rosu, in data de 18.10.2018)

Fosta baza de date RCA, denumita CEDAM si aflata pana anul trecut in administrarea ASF si-a schimbat denumirea in AIDA si este administrata de Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania. In legatura cu acest eveniment important pe piata asigurarilor, presedintele BAAR, dl. Madalin Rosu a tinut sa explice faptul ca AIDA este o aplicatie informatica noua, construita de la zero, care poseda o serie de functionalitati extinse ce fac posibila conectarea in viitor cu alte sisteme importante, cum ar fi sistemul de vignete sau sistemul DRPCIV.

Interconectivitatea asigura astfel fluidizarea informatiilor si faciliteaza accesul la datele necesare efectuarii, in viitorul apropiat, a unor studii si analize privind dinamica asigurarii RCA. Calcularea sistemului bonus-malus, una dintre functionalitatile principale ale fostei baze de date CEDAM a fost preluata de noua aplicatie AIDA, iar intentia BAAR este de a adauga in viitor o optiune si pentru polite facultative CASCO. Transferul efectiv, migrarea datelor si punerea in functiune a noii aplicatii au avut loc in ultimul weekend al lunii septembrie 2018 fara incidente. Asiguratorii au participat cu propuneri si solutii de imbunatatire, a declarat Presedintele BAAR, dl. Madalin Rosu.

Numele noii baze de date – AIDA – inseamna administrare istoric date asigurati, fiind ales in urma unui concurs la care a participat intreg personalul BAAR. Dupa ce aplicatia a fost pusa in functiune urmeaza o perioada de intalniri cu ASF in care se vor discuta diferite propuneri de revizuire a unor parti din aplicatie, precum si punerea la punct a unor protocoale de Securitate a datelor. CEDAM nu va mai exista ca denumire, iar BAAR spera ca noul nume al aplicatiei sa fie asimilat usor de catre public, cu atat mai mult cu cat se poate face usor asocierea cu titlul unei celebre opere muzicale.

Este cunoscut faptul ca, in prezent, la nivelul ASF a fost constituit un grup de lucru extins din care fac parte si reprezentanti BAAR, al carui rol este de a face propuneri de modificare a legii RCA, ca urmare a semnalarilor venite din partea Comisiei Europeane. Pozitia BAAR fata de principalele articole supuse modificarii a fost explicata de Presedintele Madalin Rosu, dupa cum urmeaza:

1. Eliminarea plafonarii cheltuielilor administrative aflate in prezent la 25 {0018cd2f23c9e2b37032c79c9933e52616bcad042158b6fed69c124ebd975e44}

In legatura cu posibilitatea abrogarii acestui articol din legea RCA, dl. Madalin Rosu considera ca nu marimea procentului este importanta, ci ingradirea anumitor drepturi, lucru semnalat si de Comisia Europeana. Presedintele BAAR considera ca, in mod natural, una dintre obligatiile de baza ale unei companii este de a-si tine costurile sub control, daca vrea sa ramana competitiva pe piata, iar pentru acest lucru nu este necesara o prevedere in lege prin care firmele din domeniu sa fie obligate sa-si limiteze cheltuielile administrative. Din punctul nostru de vedere nu credem ca introducerea in lege ajuta intr-un fel sau altul. E vorba de ingradirea anumitor drepturi astfel ca cei de la CE au semnalat acest lucru.

2. Revizuirea reglementarii privind asiguratii cu risc ridicat

O alta problema aflata in dezbatere este cea a articolului de lege care reglementeaza situatia asiguratilor cu risc ridicat, aflati in prezent in administrarea BAAR. Dl. Madalin Rosu crede ca, in sine, existenta unei posibilitati ca un client care are o daunalitate ridicata sa poata sa primeasca o solutie de acoperire a riscului respectiv nu este un principiu rau. Dumnealui opineaza insa ca legea ar trebui revizuita si completata cu prevederi mai clare, dupa modelul tarilor cu traditie in asigurari .

3. Asigurarea pe perioade mai mici de un an sau sase luni

Un subiect la fel de important de dezbatere il reprezinta asigurarea pe perioade mai mici de un an sau sase luni (o luna), impactul acestei prevederi asupra pietei RCA si raspunsul la intrebarea daca masura ar trebui pastrata in lege sau ar trebui abrogata. Presedintele BAAR s-a declarat total impotriva pastrarii politelor pe o luna, subliniind ca argumentele in sprijinul afirmatiei sale tin de faptul ca unul dintre principiile RCA prevede ca acest tip de asigurare trebuie sa aiba o forma continua. Cand vorbim de polite de o luna deja vorbim de un risc de neacoperire, de scadere a gradului de cuprindere in asigurare, afirma dl. Madalin Rosu. Chiar de curand Curtea Europeana de Justitie a emis o hotarare definitiva prin care un automobil trebuie sa detina o acoperire de tip RCA atata timp cat este inmatriculat. Presedintele BAAR atrage atentia ca, de la aplicarea acestei prevederi, s-a observat o frecventa mult mai mare a daunelor pe segmentul asiguratilor pe o luna in comparatie cu politele incheiate pe 6 luni sau un an, concluzia fiind aceea ca e posibil ca masura sa incurajeze frauda mascata. Noi nu am sustinut varianta asigurarii pe o luna nici inainte si nu o sustinem nici acum pentru ca exista varianta de plata in rate, atat pentru flote, cat si pentru persoane fizice, a mentionat dl. Madalin Rosu.

Presedintele BAAR a mai semnalat fenomenul cresterii costului despagubirilor in acest an fata de anul trecut. Conform cifrelor oficiale ale ASF, la jumatatea anului 2018 rata daunei a fost in jur de 107-108 {0018cd2f23c9e2b37032c79c9933e52616bcad042158b6fed69c124ebd975e44}, iar ceea ce este demn de semnalat este faptul ca o crestere semnificativa s-a inregistrat numai in zona de reparatii interne, nu si in segmentul de vatamari corporale sau in cel de daune externe. Pentru ca legea le permite, unele unitati service auto nu fac decat sa exploateze unele prevederi care sunt un pic lacunare. Asta se cheama abuz de drept si se pedepseste conform legii. Dl. Madalin Rosu atrage atentia ca nu trebuie sa punem semnul egal intre reparatie si despagubire. Aceasta pentru ca despagubirea trebuie sa se raporteze la un sistem de evaluare, iar pe de alta parte persoana pagubita poate sa aleaga ce vrea sa faca cu despagubirea, daca vrea sa-si repare masina sau are alte prioritati.

Interviul integral este disponibil AICI.

Baza de data AIDA poate fi accesata AICI.

Please follow and like us: