Certificat de daunalitate – Informatii utile

Prevederi privind emiterea certificatelor de daunalitate
(in vigoare de la 30.07.2020)

BAAR elibereaza, la cerere, un certificat de daunalitate, document care contine informatii referitoare la daunele inregistrate pe parcursul ultimilor 5 ani de asigurare, respectiv absenta acestor daune, dupa caz. Certificatul de daunalitate este emis in limbile romana si engleza si poate fi util persoanelor care vor sa incheie asigurarea RCA in alte tari.

PREVEDERI GENERALE

Certificatul de daunalitate este emis in limbile romana si engleza si poate fi util:

  • persoanelor care vor/trebuie sa incheie asigurari auto in alte tari;
  • pentru stabilirea daunalitatii de catre asiguratorii RCA, in vederea aplicarii sistemului B/M.

Certificatul de daunalitate va este util doar in situatia in care datele Dvs. de identificare au fost inscrise pe politele de asigurare RCA, fie in calitate de proprietar al vehiculelor, fie in calitate de utilizator in baza unor acte legale.

Certificatul de daunalitate se genereaza automat din baza de date AIDA si B.A.A.R. nu poate interveni pentru editarea/modificarea datelor transmise de catre asiguratori, emitenti ai politelor de asigurare.

Responsabilitatea in ceea ce priveste transmiterea politelor catre baza de date AIDA, precum si pentru corectitudinea si acuratetea informatiilor, apartine asiguratorilor.

Potrivit prevederilor Legii nr. 132/2017, art. 18, alin. (10): “Asiguratorul RCA elibereaza asiguratului/utilizatorului, in termen de 15 zile de la inregistrarea solicitarii acestuia, un certificat privind daunele inregistrate, pe parcursul ultimilor 5 ani de raporturi contractuale, sau absenta acestor daune“.

Potrivit prevederilor Legii nr. 132/2017, art. 32, alin. (9): “La cererea proprietarilor de autovehicule, BAAR elibereaza in termen de 15 zile calendaristice o atestare privind actiunile de raspundere civila ale tertilor”.

Potrivit prevederilor Normei ASF nr. 20/2017, art. 17: “Asiguratorii RCA sau BAAR emit, in termen de 15 zile de la inregistrarea solicitarii, la solicitarea asiguratilor sau utilizatorilor, certificatul privind daunele inregistrate si includ in acesta cel putin urmatoarele informatii:

a) numele/denumirea asiguratului; 
b) CNP/CUI asigurat; 
c) datele vehiculului; 
d) seria si numarul contractului RCA; 
e) perioada de valabilitate; 
f) clasa bonus-malus aferenta; 
g) data producerii evenimentului inregistrat; 
h) data platii despagubirii; 
i) despagubiri ca urmare a vatamarii integritatii corporale sau a sanatatii ori a decesului, daca este cazul; 
j) aplicarea clauzei privind decontarea directa, daca este cazul; 
k) aplicarea clauzei privind rascumpararea, daca este cazul

TERMEN DE EMITERE A CERTIFICATULUI DE DAUNALITATE

Emiterea certificatului se face in termen de 15 zile de la inregistrarea unei solicitari complete, adica insotita de toate documentele necesare, in functie de tipul solicitantului (persoana fizica sau juridica) si de modalitatea de intrare in posesia documentului (ridicare de la sediu, posta sau email).

VALIDAREA CERTIFICATULUI DE DAUNALITATE

  • certificatul se emite fara stampila si fara semnatura, dar cu numar de inregistrare si cod de validare
  • validarea se face prin intermediul unui cod unic de securitate, imprimat pe fiecare certificat emis – certificatul de daunalitate poate fi validat la o adresa web dedicata (mentionata in certificat)

Modalitati de transmitere catre B.A.A.R. a documentelor necesare pentru obtinerea Certificatului de daunalitate:

Cererea de emitere a certificatului de daunalitate, insotita de celelalte documentele necesare (mentionate mai jos), se poate transmite catre BAAR in urmatoarele modalitati:

1. Prin posta electronica la adresa de e-mail 

2. Prin servicii postale la sediul BAAR (adresa postala: Bucuresti, sector 2, strada Vasile Lascar nr. 40-40Bis, etaj 6)

3. Prin depunere personala la sediul BAAR, (adresa: Bucuresti, sector 2, strada Vasile Lascar nr. 40-40Bis, casuta postala de la parter – intrarea in cladire)

Precizare: Documentele trimise la o alta adresa fizica sau de email apartinand BAAR nu vor fi luate in considerare

Documente necesare:

Pentru a va putea emite si trimite certificatul de daunalitate prin modalitatea aleasa de dvs., va rugam sa transmiteti urmatoarele documente:

1) Cererea de emitere a certificatului, completata, datata si semnata. Cererea poate fi descarcata din partea de jos a acestei pagini.

plus documentele de mai jos, in functie de situatia care vi se aplica:

Pentru persoane fizice

2) Copia cartii de identitate a titularului certificatului de daunalitate – persoana fizica (pentru persoane juridice a se vedea mentiunile de mai jos).

Documente suplimentare, fata de cele mentionate mai sus, trebuie sa depuneti in urmatoarele situatii:

A. Daca doriti sa primiti certificatul prin email si nu optati pentru verificarea video a identitatii, trebuie sa depuneti si:

3) Declaratie pe proprie raspundere formulata in limba romana sau limba oficiala a statului de rezidenta (doar intr-una din limbile oficiale ale UE):

(i) incheiata in forma autentica la un notar public, misiune diplomatica sau oficiu consular al Romaniei din tara de rezidenta, dupa caz

(ii) al carei continut, semnatura si data sunt atestate de avocat, daca acesta are, potrivit legislatiei din tara de rezidenta, atributii in acest sens

Din Declaratie trebuie sa rezulte urmatoarele:

        • identitatea persoanei care solicita certificatul (nume si prenume, CNP romanesc, adresa de domiciliu si adresa de rezidenta (pentru persoanele care au rezidenta in strainatate);
        • numarul de telefon mobil declarat al persoanei care solicita certificatul, la care aceasta va fi contactata de catre reprezentantii BAAR
        • adresa de email declarata a persoanei care solicita certificatul, la care BAAR va transmite certificatul de daunalitate
        • datele de identificare profesionala ale notarului public sau avocatului (acestea trebuie sa se regaseasca in incheierea de autentificare/atestare)

B. Daca nu solicitati personal eliberarea certificatului, in calitate de proprietar al vehiculelor, este obligatorie prezentarea unui:

4.a) Mandat autentic incheiat in fata unui notar public

sau

4.b) Imputernicire atestata de avocat cu privire la continutul acesteia, data semnarii si identitatea persoanei semnatare cuprinzand in clar datele de identificare ale solicitantului – nume, prenume, CNP (Atentie!!! se accepta doar imputerniciri inregistrate in Registrul electronic al actelor atestate de avocat)

Pentru persoane juridice

2) Certificat constatator O.R.C., extras din Registrul Asociatiilor si Fundatiilor, dupa caz, sau alt document legal similar, nu mai vechi de 30 zile, din care sa rezulte cine este reprezentantul legal al organizatiei

3) Imputernicirea data persoanei desemnate sa solicite si sa primeasca certificatul, semnata de reprezentantul legal al companiei, daca solicitarea nu este formulata de reprezentantul legal

4) Copia CI a persoanei desemnate sa preia certificatul (reprezentant legal sau persoana desemnata)

Atentie!!! Certificatul de daunalitate va fi transmis reprezentantului legal la adresa de email declarata, in fisier parolat, iar parola va fi transmisa la numarul de telefon declarat

Modalitatea de obtinere/primire a certificatului de daunalitate si documente necesare:

1. prin email

In cazul persoanelor juridice, certificatul poate fi transmis doar prin email.

In cazul persoanelor fizice, certificatul de daunalitate poate fi transmis prin e-mail atunci cand:

A. Sunteti de acord cu verificarea video la distanta a identitatii. 

Serviciul de video-call presupune sa fiti contactat(a) prin apel video, in timpul caruia se va realiza o fotografie cu fata dvs. si cartea de identitate in original, prin care sa ne asiguram ca dvs. sunteti titularul certificatului de daunalitate, respectiv confirmam legatura cu adresa e-mail la care ati solicitat transmiterea certificatului de daunalitate.

Verificarea video a identitatii se poate face prin servicii precum: Whatsapp video sau Facebook Messenger.

Pentru verificarea identitatii prin Whatsapp Video aveti nevoie de un numar de telefon mobil valid, conectat la un cont Whatsapp. Va rugam sa il mentionati corect in cererea de emitere a certificatului, inclusiv prefixul de tara.

Pentru verificarea identitatii prin Facebook Messenger, vom folosi contul de Facebook AIDA – disponibil la: https://www.facebook.com/bazadedate.aida.7 

Informarea completa privind prelucrarea datelor dvs. cu caracter personal si drepturile pe care le aveti cu privire la aceasta, o puteti gasi aici.

Important!!! Din ratiuni de siguranta pentru operatorii nostri, nu ii veti putea vedea in timpul apelului video.

sau

B. Ati depus Declaratia autentificata/atestata, mentionata la pct. 3) de mai sus.

Atentie!!! Certificatul de daunalitate va fi transmis solicitantului la adresa de email declarata, in fisier parolat, iar parola  de deschidere a fisierului continand certificatul de daunalitate o veti primi fie verbal, in cursul verificarii identitatii prin servicii de video-call, fie la numarul de telefon mobil mentionat in această declaratie / imputernicire.

2. prin servicii postale (curier rapid)

Certificatul poate fi transmis catre Dvs. prin servicii postale de tip curier rapid doar cu plata la destinatar (titularul certificatului de daunalitate) si numai la adrese de pe teritoriul Romaniei, respectiv doar la adresa mentionata in C.I./B.I. a/al titularului, emisa de autoritatile romane si aflata in termen de valabilitate, sau la adresa mentionata in declaratia notariala autentica / atestata de avocat.

ATENTIE!!! Certificatele de daunalitate NU pot fi trimise prin servicii postale in afara teritoriului Romaniei, singura posibilitate de transmitere in strainatate fiind cea prin e-mail, cu respectarea documentatiei necesare.

Atentie!!! In situatia in care plicul se reintoarce la B.A.A.R., din orice motiv (nu ati putut fi contactat/nu ati fost gasit la domiciliu, ati refuzat preluarea plicului si plata, erori legate de adresa si numarul de telefon furnizate, etc.), acesta nu va mai fi retransmis prin curier (indiferent de firma de curierat). Veti mai putea intra in posesia certificatului in cauza doar prin celelalte posibilitati puse la dispozitie si mentionate in prezenta procedura. 

 

Atentie!!! Pentru operativitate si pentru a primi certificatul intr-un timp cat mai scurt, va recomandam sa transmiteti cererea completata, alaturi de documentele mentionate mai sus, la adresa de email:

BAAR va transmite un raspuns, la adresa de email de la care ati transmis documentele, intr-un termen de maxim 3 zile lucratoare. Va rugam sa verificati casuta de posta electronica, inclusiv folderul SPAM.

Please follow and like us: